DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Vaše nejčastější otázky

  8/ VAŠE NEJČASTĚJŠÍ OTÁZKY                                          

 


A/ Proč chodit na logopedii ?

Správný rozvoj řeči má vliv na celkový rozvoj rozumových dovedností, intelektu.
Porucha řeči může být součástí obrazu jiného neodhaleného onemocnění
či postižení
.
Řeč   by měla být bez vad před nástupem do ZŠ.
Vada řeči má vliv na školní prospěch - jak mluvím, tak čtu i píšu
( potíže při čtení nevyvozených hlásek, při psaní zvýšená chybovost
v diktátech, přepisech atp. ).
Na poruchu řeči u dětí se později může navázat i porucha učení.
Správná řeč je prevencí sociálního znevýhodnění, komunikačních nedorozumění
a prožívání neúspěchu v kolektivu vrstevníků - vliv na adaptaci na školní prostředí.
 

B/ Ve kterém dětském věku je nejlepší začít s logopedickou péčí ?

Nejvhodnější doba pro zahájení logopedické péče ve věku 3 let:

nastává v případě, že vaše dítko v tomto věku nemluví nebo mluví nápadně méně než stejně staré děti či mluví nesrozumitelně.
(Konzultaci je však možné dohodnout i dříve pro posouzení
a včasné odstranění možných příčin.)

Nejvhodnější doba pro zahájení logopedické péče ve věku 4,5 let:

pokud má dítě v této době poruchu výslovnosti – neumí stále vyslovovat
větší počet hlásek, vynechává je nebo je nahrazuje jinými hláskami.

(V případě, že dítě ráčkuje nebo si tzv. šlape na jazyk, je vhodné přijít i dříve).

Nejvhodnější je zahájení logopedické péče okamžitě:

tehdy, když se u dítěte opakovaně vyskytne změna v tempu či plynulosti řeči (koktavost), mají-li rodiče podezření na poruchu sluchu,
trpí-li dítě poruchou učení, dětskou mozkovou obrnou, rozštěpem,
poruchou intelektu, neurologickým či psychiatrickým onemocněním.


Spoléhat se na to, že z toho dítě vyroste, by nebylo rozumné. Vždy je snadnější odstranit obtíže, které trvají krátkou dobu, než ty, kterými dítě trpí dlouhodobě.
Pokud si nejsou rodiče jisti, jestli je s řečí jejich dítěte vše tak, jak má být,
je lepší, když se objednají na konzultaci u logopeda.
Po logopedickém vyšetření řeči dítěte se ukáže, zda je intervence potřebná
či nikoli.
                                

C/ Co je školní zralost ?

Nástup do školy je pro děti novou životní situací, s novými povinnostmi
a nároky, které se musí plnit.

Nastoupí-li dítě do školy optimálně vyzrálé, půjde mu všechno snáz
a
učení ho bude více bavit.
Proto je potřeba správně posoudit, zda je schopno těmto nárokům dostát.

Tak jako jsme všichni nezačali ve stejnou dobu sedět, chodit či mluvit,
stejně tak nedosahují všechny děti školní zralosti ve stejném věku.
Souvisí to se stupněm zralosti nervové soustavy, s celkovým tělesným
a duševním vývojem, nikoli s inteligencí.

Abychom si tedy mohli kladně odpovědět na otázku, jestli je dítě pro školu
zralé, je potřeba vědět, čeho si máme všímat:

1/ Datum narození
– k zápisu musí jít děti, kterým je v den nástupu do školy 6 let,
tedy narozené do 31.8. včetně.
Čím více se ale datum narození dítěte blíží k tomuto datu,
tím je potřeba větší opatrnosti.
Nejčastěji mívají odklad děti narozené mezi dubnem a srpnem, ale nejsou výjimkou ani děti narozené podstatně dříve.

2/ Zdravotní stav
– rizikovou skupinou jsou děti často nemocné, které kvůli nemoci
nemohly chodit do MŠ, děti chronicky nemocné, tělesně křehké,
děti nedonošené. To všechno jsou situace, kdy bychom měli pečlivě zvážit,
zda je nástup dítěte do školy vhodný.
Zdravotní stav posoudí dětský lékař a dá vám příslušné doporučení.

3/ Zralost CNS
– V době, kdy se rozhoduje o případném odkladu by už mělo být naprosto
jasné, které ruce dává dítě přednost – pravé nebo levé ?
Pokud příklon dítěte k jedné z obou rukou dlouho nebyl jasný, svědčí to
o pomalejším vyzrávání mozkových hemisfér.
Toto vyzrávání centrální nervové soustavy nemá nic společného s inteligencí
a může znamenat jen to, že je dítě biologicky o něco mladší,
než odpovídá jeho datu narození.

4/ Soustředění
– úspěšné začátky ve škole a také pozdější vztah ke školním povinnostem
je dán především mírou soustředění a přiměřenou dávkou schopnosti samostatně pracovat.

5/ Pravolevá orientace
– zrání CNS s pravolevou orientací úzce souvisí. Nejde však jen o to,
kterou rukou píše, ale zda si neplete směry – jak vidí a píše písmenka,
zda je nezrcadlí.

6/ Rozvoj řeči
– je ideální, když dítě nastupuje do školy s dobrou výslovností, dostatečnou slovní zásobou a vyjadřovací pohotovostí. Celková úroveň řeči má přímý vliv
na schopnost naučit se správně číst i psát:
např. dítě často píše to, co si diktuje, tedy i s vadnou výslovností.

7/ Kresba
– úroveň spontánní kresby hodně napoví o schopnosti učit se psát,
protože souvisí s rozvojem grafomotoriky a vizuomotoriky dítěte.

                                                                              
D/ Jaké jsou výhody spolupráce s logopedem - speciálním pedagogem ?

Speciální pedagog, logoped ve školství, má povědomí o optimální úrovni
rozvoje dítěte z hlediska jeho připravenosti na školní vzdělávání.
Ví, jaké jsou potřeba znalosti a dovednosti před nástupem do 1.třídy
i během dalšího vzdělávání a zná postupy, jak s dětmi pracovat,

dojde-li k opoždění v některé z funkcí či k handicapu.

Má-li dítě slabá místa v rozvoji řeči, komunikace, sluchového vnímání, zrakového vnímání, prostorové orientace, logického myšlení,
početních představ, poruchu pozornosti, ADHD,
má zrakový, sluchový, tělesný, mentální handicap atp.,
jsou diagnostika a péče prováděny s ohledem na individualitu dítěte
a na požadavky, jež klade škola a budoucí život.

                                                   

... A více informací naleznete např. zde: 

Doporučená literatura nejen pro rodiče:

Budu správně mluvit: Dana Kutálková, GRADA
Jak připravit dítě do 1.třídy: Dana Kutálková, GRADA
Logopedická prevence: Dana Kutálková, PORTÁL
Vývoj dětské řeči krok za krokem. Dana Kutálková, GRADA

Krizové situace v rodině: Barbara Colorosová, IKAR
Najděte si svého marťana: Marek Herman, HANEX
Respektovat a být respektován, Pavel Kopřiva a kol., SPIRÁLA

 

  8/ VAŠE NEJČASTĚJŠÍ OTÁZKY